Eieren gevecht

13 april 2017 - Gianyar, Indonesië

De traditie hier is dat een jarige op zijn/haar verjaardag bekogeld wordt met eieren en bloem. Een van de vrijwilligers was afgelopen week jarig maar was op haar verjaardag niet in het Slukat. Ze had dan ook nooit kunnen bedenken wat er afgelopen maandag met haar zou gebeuren.

We zaten allemaal gezamenlijk te eten toen Indira boven kwam. Ze wou Jolien helpen met haar schoolwerk. Dus liepen ze samen naar haar slaapkamer. Toen werd tegen ons gezegd dat we allemaal naar beneden moesten gaan om ons klaar te maken voor een verrassingsaanval. Alle borden, sommige half leeggegeten, werden neergezet en ineens was de kamer leeg. Iedereen kreeg een ei en er werden bakken met bloem gevuld. Ik heb mijn camera gepakt om dit moment vast te kunnen leggen.

Daarna zijn we richting SLC 4 gelopen omdat de founders het waarschijnlijk niet leuk zouden vinden als we eieren voor hun deur gaan gooien. Na 15 minuten wachten bedachten we dat we met een plan moesten komen om haar beneden te krijgen. We besloten om te doen alsof haar vriendin en reisgenoot gevallen was. Novi stuurde een berichtje naar Jolien dat ze snel moest komen. De rest verstopte zich, het was donker dus dat lukte wonderbaarlijk goed. Even later zien we Jolien gehaast aanlopen met een cola omdat ze dacht dat haar vriendin was flauwgevallen. Terwijl ze zich bezorgt over haar vriendin boog werd ze van alle kanten bekogeld met eieren en bloem. Ze schreeuwde het uit en rende hard weg. Toen was het gevecht losgebroken. De meesten renden achter Jolien aan maar sommigen besloten dat het leuker was om elkaar te bekogelen. Jolien verstopte zich en ondertussen werd er water uit de vijvers gehaald en werd iedereen natgemaakt met emmers vol met vies water.

Jolien was ondertussen naar de keuken geslopen en vond in de koelkast een doos eieren. Later bleken die van een andere vrijwilliger te zijn. Ze heeft op het hoofd van iedereen een ei kapotgeslagen maar omdat ik de camera vast had werd ik god zij dank overgeslagen.

Ik heb geprobeerd om veel foto’s te maken maar het was donker en ik kon niet altijd te dicht bij komen door al het rondvliegende water.

Aan het einde van de avond hebben we nog een groepsfoto gemaakt. Daarna is iedereen gaan douchen. Om Jolien toch nog een leuk cadeau te geven hadden Novi en Indira wel een taart voor haar gekocht. Zo was de dag toch nog positief afgesloten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marja:
    13 april 2017
    Ik kende de traditie... ik vind m niet echt grappig, het zal je maar gebeuren.... geef mij de Hollandse traditie maar... dat je toegezongen wordt....
  2. Ria:
    17 april 2017
    Eigenlijk zonde van de eieren en het meel. Ik had het liever gebruikt voor pannenkoeken. Maar . . . het geeft wel een hoop lol. :)