Koken met Novy

16 juni 2017 - Gianyar, Indonesië

Koken met Novy

Nadat ik aan Novy gevraagd had of ze mij wou leren Indonesisch te koken, had ik gisteren een kookles. We zijn eerst met z’n allen naar Gianyar gegaan om alle ingrediënten te halen voor nasi goreng, bergedel en esbua. Om half 6 zijn we begonnen met koken en om 7 uur waren we pas klaar. Dat terwijl we wel met z’n vijven waren. Maar alle verse groenten moesten gesneden worden en het stomen van de rijst kost ongelooflijk veel tijd. Hieronder het recept voor de nasi goreng van Novy:

Ingrediënten nasi goreng voor 6 personen:

-          300 gram kip
-          6 eieren
-          2 keer mix nasi goreng
-          Verse groenten of mix soepgroenten
-          600 gram rijst
-          1 ui
-          Chilipeper

Nasi goreng:

-          Kook de kip 10 minuten in een ruime hoeveelheid water
-          Was ondertussen alle groenten en maak ze klein en laat de rijst weken in een            ruime hoeveelheid water
-          Snijd de kip na het koken in kleine stukjes
-          Stoom de rijst 10 minuten in een stoompan
-          Schep de rijst over in een kom en giet een klein deel van het water uit de                  stoompan bij de rijst.
-          Vul de stoompan weer aan met water en breng het opnieuw aan de kook
-          Doe de rijst met het water dan weer bij het water in de stoompan. Stoom de              rijst nu 15 minuten.
-          Breng ondertussen een ruime hoeveelheid olie aan de kook in een koekenpan
-          Breng de kip op smaak met een klein beetje zout en frituur ze 5 minuten in de            olie tot de stukjes lichtbruin zijn.
-          Schep de rijst weer in een kom en strooi de mix voor nasi goreng eroverheen.
-          Doe een ruime hoeveelheid olie in een wokpan en wok de ui en andere                      groenten.
-          Na 5 minuten wokken kan de kip en rijst worden toegevoegd. Voeg ketjap toe            voor de smaak
-          Kluts de eieren en bak/frituur ze in een ruime hoeveelheid olie.
-          Schep de nasi in een schaaltje en keer die om op een bord. Leg het ei er                  bovenop voor het serveren van de nasi goreng.

We hebben bij de nasi goreng bergedel gegeten. Dat is echt ongelooflijk lekker. Bergedel is eigenlijk alleen maar mais met ei en deeg. Uiteraard hebben we het verse mais gemaakt maar het is ook mogelijk met een blikje mais.

Ingrediënten bergedel:

-          100 gram mais
-          2 tepung bumbu pakketjes
-          3 eieren

Bergedel

-          Maak de mais los zodat het lossen korrels zijn
-          Mix de zakjes met de mais en de eieren
-          Doe een ruime hoeveelheid olie in een koekenpan
-          Doe met een lepel bolletjes mix in de pan
-          Frituur ze aan beide kanten tot ze goudbruin zijn

Als toetje hadden we esbua gemaakt. Bua betekend fruit. Dus zoals de naam al zegt was het een gerecht met fruit. Het lijkt een beetje op bowl maar dan veel zoeter. Ze gebruiken geconcentreerde melk en veel siroop.

Ingrediënten esbua:

-          Verschillende soorten fruit
-          Siroop
-          Melk van friese vlag

Esbua:

-          Snijd het fruit in kleine stukjes
-          Voeg alle ingrediënten samen in een kom
-          Voeg water toe
-          Roer alles goed door elkaar

Nadat we alles hadden klaargemaakt zijn we naar boven gegaan. Daar hebben we alles met z’n allen opgegeten. Dat was heel gezellig. Het smaakte ook extra goed omdat we het zelf hadden gemaakt.

1. Mirjam:
    17 juni 2017
    Nou dat kom je hier ook maar een klaarmaken mjammie. Prachtige foto's.
  2. Miep:
    18 juni 2017
    Is vast lekker geweest,mag je in Kloetinge ook wel eens komen maken.

Groetjes Kees en Miep.
  3. Miep:
    26 juni 2017
    Hoi Estella ,van harte gefeliciteerd met je verjaardag ,maak er een gezellige dag van .

Groetjes en tot gauw in Nederland
    Kees en Miep.
  4. Willem:
    27 juni 2017
    Natuurlijk ben ik weer een paar uurtjes te laat maar alsnog felicitaties voor de 22e keer. En over een poosje weer een veilige terugreis gewenst. Met groet vanuit Kortgene.
  5. Henriëtte:
    27 juni 2017
    Ha Estella,

gefeliciteerd nog, bijzondere dag gehad? Het hele ritueel meegemaakt?
    En dat eten... dat klinkt heerlijk! Vandaag hebben Mick en Mark hun presentatie gehouden en hebben we dus alvast kunnen horen hoe zij Bali ervaren hebben. Positief verhaal over vriendelijke mensen, mooie natuur, leerzame plek op Slukat Centre...
    Ik ben benieuwd naar jullie presentatie :)

Groeten,
    Henriëtte