Nog een fout van de dierenarts

9 mei 2017 - Gianyar, Indonesië

Toen Sally weer terug thuis was, vroeg Tomy aan mij of hij de rest van het geld mocht gebruiken voor inentingen voor Brownie de puppy. Zijn weerstand is nog niet zo goed en als hij ziek wordt, overlijdt hij hoogstwaarschijnlijk. Ik had Tomy omgerekend €35 gegeven en Sally kostte €26. Ik zei tegen hem dat hij het daarvoor mocht gebruiken.

De volgende dag kwam hij en zei dat hij toch liever het geld gebruikte voor Bunny die ook al een tijdje ziek was. Hij heeft twee ontstoken ogen en sinds twee dagen heeft hij aanvallen dat te vergelijken is met epilepsie. Dan kwijlt hij heel erg en is het net of hij iets van uit zijn keel naar boven probeert te halen. Dat duurt ongeveer een minuut en dan is het over. Soms poept en plast hij ook bij zo’n aanval.

Dus gisteren zijn we op de scooter gegaan met Bunny. Hij was extreem rustig en viel in slaap in mijn armen. Toen ik hem bij de dierenarts op de tafel legde deed hij ook geen moeite om op te staan. Wederom een ellenlang gesprek in het Indonesisch. Tomy vertelde de arts dat hij denkt dat de hond iets van epilepsie heeft. De arts besteedde hier verder geen aandacht aan. De assistent maakte de ogen schoon en deed er een zalf in terwijl de arts terugliep naar zijn bureau.

Op dat moment kreeg de hond dus weer zo’n aanval. Hij kwijlde, trilde en maakte herhalende bewegingen met z’n hoofd. Ik moest de hond stevig vasthouden omdat hij anders van de tafel af zou vallen. ‘Ja’ zegt de arts in het Indonesisch ‘het is epilepsie, je moet hem laten inslapen’. Ik kon er met mijn verstand niet bij. Ik krijg heel erg het gevoel dat deze arts alle honden wil laten inslapen. Hij weigert andere mogelijkheden te onderzoeken, sterker nog hij weigert de hond überhaupt te onderzoeken. Maar de dokter zei dat Tomy het kon proberen met medicijnen waar hij kalm van zou worden. Wat ik ook niet begrijp want naar mijn idee was de hond heel erg kalm. Ik raadde Tomy aan om de hond mee naar huis te nemen en er nog eens over te denken. Ik heb van een eerdere ervaring geleerd om niet blindelings op het oordeel van de desbetreffende arts te wachten. Hij kon een heleboel vragen niet beantwoorden zoals: ‘hoe is het mogelijk dat hij het pas sinds twee dagen heeft?’. Ik wil het best geloven maar hoe kan je vertrouwen op iemand die duidelijk niet de moeite wil nemen om zeker te zijn of om de hond te onderzoeken?

Dus we namen de hond weer mee terug en hebben hem aan de riem gedaan. Ik heb een aanval gefilmd zodat ik het naar iemand in Nederland kan sturen die misschien wel kan vertellen wat er aan de hand is. Maar de honden in Bali zitten nooit aan de riem, dat vinden ze dus ook helemaal niet leuk. Bunny ontsnapte en vluchtte. De hele dag hebben we hem niet meer gezien.

Die avond gingen we alsnog met Brownie naar de arts voor zijn inentingen. Onderweg reden we langzaam omdat we nog altijd op zoek waren naar Bunny. We vonden hem ook langs de kant van de weg. Toen zijn we teruggereden naar het Slukat. Tomy hield Brownie met een hand vast en ik had Bunny achterop. Voor Bunny zijn eigen veiligheid moesten we hem even in een bench stoppen. Als hij weer zou ontsnappen zou hij ik weet niet waar heen kunnen gaan. Het was heel sneu om te zien maar het kon niet anders. We gaven hem eten en drinken maar hij wou alleen maar heel veel drinken. Hij was levenloos en liet zich behandelen als een lappenpop.

Toen zijn we weer teruggegaan naar de dierenarts met Brownie. Hij kreeg zijn inentingen niet omdat zijn temperatuur te hoog was. Het is maar goed dat je hier geen consult hoeft te betalen. Ik was bijna bang dat de dierenarts ook aan zou raden om Brownie in te laten slapen terwijl het gewoon een vrolijke pup is. Dit deed hij gelukkig niet. Hij zei alleen dat we over twee weken terug moesten komen voor zijn inentingen. We kregen voor Bunny wat vitamines mee die zijn immuunsysteem zouden moeten versterken.

Toen we terug waren bij het Slukat hebben we de medicijnen aan de honden gegeven. Sally verzette zich hevig en gilde moord en brand maar Bunny gaf geen enkele reactie. Hij had ook al een hele tijd geen aanvallen meer gehad.

Vanochtend kwam Tomy mij wakker maken. Bunny is vannacht overleden.

1. Mirjam:
    9 mei 2017
    Ach dat is jammer zeg!!! Dan besef je maar weer hoe goed we het hier hebben in Nederland en hoe goede meeste huisdieren het hier hebben.
  2. Henriëtte:
    9 mei 2017
    tjee, wat een dierenleed. sterkte ermee!