De ontdekking: (van meerdere dingen waaronder douche en toilet)

26 februari 2017 - Gianyar, Indonesië

Vrijdag 24 februari vertrok onze vlucht vanaf Schiphol. Ruim op tijd kwamen we aan op het vliegveld en na elkaar gevonden te hebben, hebben we van onze familie afscheid genomen. Dit was verre weg het lastigste moment. We gaan iedereen zo ontzettend missen. En het zal ook lastig worden op momenten dat we het liefst even op je familie terug wilt vallen. Ik heb mezelf er meerdere malen aan moeten herinneren dat dit is wat ik wou. Dus dapper doorzettend en tranen binnenhoudend zijn we op weg gegaan naar ons grote avontuur.

Het vliegtuig ging rond kwart voor 10 de lucht in. Dit was een gaaf moment, haast niet te beschrijven. Het was zo definitief, we gaan naar BALI!

De vliegtijd naar Singapore was 11 uur en 36 minuten. Ondertussen werd het al snel zaterdag. Zaterdag was een kort dagje. Door het tijdsverschil van 7 uur zaten ons ontbijt en diner erg dicht op elkaar. Naar eigen ervaring kan ik je vertellen dat je nog geen trek hebt in avondeten als je 2 uur daarvoor ontbeten hebt.

Om half 10 kwamen we in Singapore aan. Hier was het half 5 plaatselijke tijd. We werden vriendelijk nog dringend verzocht om het vliegtuig te verlaten en alle spullen mee laat nemen op je water flesje na. Ze vertelden hier niet bij dat ze die flessen dan weggooien. Als ik dat wist had ik mijn dopper namelijk niet laten liggen.

Van Singapore was het nog 2 uur vliegen. In Bali werden we opgewacht door twee ontzettend aardige vrouwen. Daarna zijn we met de auto naar het Slukat Learning Center gebracht. Het was nog 60 minuten rijden maar voelde als een eeuwigheid. Ik ben hard uitgelachen door de vrouwen op de achterbank omdat ik steeds mijn handen voor mijn ogen deed omdat ik bang was dat we mensen aan zouden rijden. Er zijn hier zoveel scooters. En ze houden zich absoluut niet aan een limiet van 2 personen per scooter. Ik heb scooters gezien met 5 personen erop. Op de weg rijden meer scooters dan auto’s. Die schieten overigens overal tussendoor en halen ook auto’s in. Wanneer een auto een (inhalende) scooter inhaalt toetert hij even. Overal om je heen hoor je dus ook getoeter. Ik was echt bang dat er ongelukken zouden gebeuren maar de bestuurder van de auto zei dat hij er nog geen had gehad. Wat ook maar goed was ook omdat de meeste bestuurders niet veel meer aanhadden dan een korte broek, shirt en slippers.

Al met al was ik ontzettend blij toen we aankwamen bij het Slukat. Hier was het toen plaatselijke tijd kwart voor 10. We zijn even hallo wezen zeggen tegen Mick en Mark die hier ook zitten vanuit de Hz. Daarna koffers uit gaan pakken en ontdekken hoe een wc hier werkt. Waarom bedenken mensen dat je geen wc-papier nodig hebt en alles wel kan doen met een kraantje met een dun straaltje? Vandaar dat het dus ongewenst is om iets te doen met je linkerhand. Die heb je namelijk nodig in samenwerking met dat kraantje.

Het volgende obstakel was het ontdekken van de werking van de douche. De conclusie is dat de straal van de kraan gewoon niet harder is en dat je niet in de badkuip doucht maar gewoon op de stenen. Maar goed dat er gordijntjes in de badkamer hangen. Je hebt al zo het gevoel dat je bloot staat waar iedereen je kan zien omdat er geen dak op de badkamer zit. Het dak stopt gewoon halverwege de badkamer. Misschien dat ze dachten dat er water bespaart kan worden bij het douchen in tijden van het regenseizoen.

Rond half 12 plaatselijke tijd, half 5 in Nederland, zijn we naar bed gegaan. We waren namelijk de volgende dag uitgenodigd om mee te gaan naar een bruiloft van een vriendin van de vrouwen die ons op hadden gehaald.

1. Jan van 't Wout:
    26 februari 2017
    Nu had ik je van te voren wel een aantal dingen kunnen vertellen, maar het is toch het leukste als je het ter plekke meemaakt. Dat zijn herinneringen die je hele leven blijven hangen. Veel plezier.
  2. Ria:
    26 februari 2017
    De eerste cultuurschokken heb je dus al overleeft. Super.
    Ik ben wel een beetje jaloers op de temperatuur daar.
    Geniet van alles !!!
  3. Mirjam:
    26 februari 2017
    O het was geweldig om je gisteren even live te zien en om te zien hoe je erbij zit. Wat schrijf je leuk maar dat wisten we natuurlijk al!!
  4. Marja:
    1 maart 2017
    Super meid! Je avontuur kan beginnen....